Super Cool Biz 2012

A Cool Biz-kampányt 2005-ben vezette be a japán kormány Koike Juriko akkori környezetért felelős miniszter javaslatára. A kampány lényege, hogy az előírt nyári öltözék lazábbá tételével csökkentsék a légkondícionálók használatát, vagyis az áramfogyasztást a közhivatalokban.

A nyári és a téli öltözék meghatározott napon történő váltásáról az előírás  a közhivatalokban illetve iskolákban nem új dolog: már a Heian-kortól létezik.  Japán neve 衣替え(ころもがえ), koromogae. A Meidzsi-kortól június 1-je és október 1-je a két ruhaváltó időpont (a délnyugati szigeteknél ez május 1-re és november 1-re módosult).

Visszatérve a Cool Bizre: az első év mérlege szerint 460.000 tonna széndioxid-kibocsátást spóroltak meg, 2006-ban pedig már 1.14 millió tonnát, ami 2,5 millió háztartás egyhavi széndioxid-kibocsátásának felel meg.

A nyári öltözéknél jobban szellőző ruhadarabokat ajánlottak, megengedték a rövidujjú ingek viselését, a zakó / kosztüm, illetve férfiaknál a nyakkendő elhagyását.

2011-ben a fukusimai atomerőmű leállása által bekövetkezett áramhiány miatt a Cool Biz kampányt Super Cool Biz-re minősítették, még szigorúbb áramspórolást vezetve be. A ruházatban ez a póló, az okinavai ing, sportcipő, néhány helyen farmer és szandál engedélyezését jelentette.

Az idei Super Cool Biz-kampány, mely  június 1-től szeptember 30-ig tart, már egyenesen a jukatát javasolja. A divatbemutató megtekintéséhez kattintsatok ide

Forrás:

http://www.env.go.jp/press/press.php?serial=15269

Az eddig megvalósult dolgokról és eredményekről:

http://www.challenge25.go.jp/practice/coolbiz/coolbiz2012/archives.html

A ruhaváltásról:

http://ja.wikipedia.org/wiki/%E8%A1%A3%E6%9B%BF%E3%81%88