Pénztárcaként működő mobiltelefonok

Az erszények és pénztárcák fokozatosan visszaszorulnak a mobiltelefonokkal szemben.

Egyre több mobiltelefon tulajdonosa használja készülékét fizetésre – és nem csak áruházi vásárláskor, hanem a taxisnak, kalauznak, sőt most már telefonnal fizethetnek az italautomatáknál is.

Ahhoz, hogy egy telefonból “oszaifu-keitai”, azaz elektronikus fizetőeszköként is működő mobilkészülék lehessen, a felhasználóknak előbb fel kell tölteni pénzzel. Ezután a fizetés a kasszánál található szkennerek segítségével történik. Nem minden telefon alkalmas a szolgáltatásra, csak amelyekbe beépítették a szükséges hardvert.

Az NTT DoCoMo 2004 óta kínálja a szolgáltatást, a Vodafone pedig a tavalyi év őszétől kínál hasonlót.

Több mint 9 millió mobiltelefont értékesítettek eddik, melyek képesek az oszaifu-keitai funkciókra és országszerte 28000 boltban használható (ez a szám az elmúlt évben megkétszereződött).

Az NTT DoCoMo előfizetői ezen túl italautomatáknál is használhatják. Ezt a szolgáltatást Cmode-nak nevezik. Minden telefontulajdonos ötezer jenig “hitelezhet” magának üdítőket .

A DoCoMo tulajdonosok pedig ingyen italt ihatnak, ha képesek végigjátszani bizonyos játékokat a telefonjukon.

Acugi városban a taxikban is fizethetünk mobiltelefonnal, a szükséges leolvasókat tavaly augusztusban építették az autókba. Az új rendszer időt takarít meg az utasok és a sofőrök számára egyaránt.

Más társaságok telefonjaival a Kelet-Japán Vasúttársaság járatain fizethetnek a felhasználók – a beléptető kapukon áthaladva a rendszer egyszerűen leemeli a telefonról a szükséges összeget. Az állomások területén 3400 boltban vásárolhatnak ezekkel a telefonokkal.

Hamarosan a sinkanszen járataira is helyet foglalhatnak telefonon keresztül az utazni vágyók. Számukra különleges “jegyelszedő” kapukat alakítanak ki, melyeken nem jegyet kell leadni, hanem megfelelő telefonnal – rajta elegendő hitellel – kell rendelkeznie az utasooknak.

Némelyik telefont 2005 óta gyakorlatilag hitelkártyaként is lehet használni.

A telekommunikációs vállalatok jól tudják, hogy a beszélgetésekből nem nőhet tovább a bevételük, ezért komoly jövedelemforrásnak tekintik azt a jutalékot, amit a mobiltelefonok hitelkártyaként történő használata után kapnak. Ez a piac ugyanis még óriási bővülés előtt áll.

Daily Yomiuri