Mobilon érkezik a tudás

ImageLátva, hogy egyre kevesebb diák érdeklődik a tudományok iránt a Tokió Egyetem fejlesztett egy játékszoftvert, ami mobiltelefonon működik. A program segítségével a szülők a gyerekkel együtt próbálhatnak ki tudományos kísérleteket – otthon, a telefonnal.

A telefon segít a gyerekeknek elvégezni mindenféle kísérletet, aminek az eredményét – szintén a mobil segítségével – vissza is küldhetnek egy erre a célra szolgáló honlappal. A témához kapcsolódó kvízen is részt vehetsz – a program jelenleg “a fény természetével” foglalkozó kísérleteket kínál. A szülők a honlapon figyelemmel kísérhetik a gyerekek fejlődését.

A szervezők szerint ez az ország első olyan oktatási programja, amely mobiltelefont használ. Az ország legnevesebb egyeteme korábban még soha nem kínált tudományos programot gyerekeknek. Azt remélik, hogy a szülők hasznos taneszköznek is tekintik majd a mobiltelefont ahelyett, hogy a túlzott telefonálás veszélyein törnék a fejüket.

A háromhetes program során a fény természetével ismertetik meg a gyerekeket “Ojako de Szaienszu” (kb. szülő és gyerek együtt a tudománnyal). November ötödikén startol a program egy tokiói próbaosztállyal. 70 pár negyedikes-ötödikes diák vesz részt szüleivel az ingyenes tanfolyamon.

Egy 2003-as tanulmány szerint az általános iskolába járó alsó tagozatos gyerekek 10 százalékának volt mobiltelefonja. A nagyobb városokban az arány sokkal magasabb.

– Ma már mindennapos dolog, hogy a gyerekek is saját mobillal rendelkeznek – mondja Nakahara Dzsun, a Tokió Egyetem Kutatóközpontjának professzora. – Gondoltuk, kitalálunk valamit, hogy a tanulás eszközévé váljon.

A bemutatkozó gyűlésen a résztvevőknek olyan készleteket adtak, amikkel a el lehet végezni kísérleteket. A készlet tartalmazott egy-egy NTT DoCoMo FOMA telefont is. A gyerekek elvégeztek néhány kísérletet – olyan tanárok felügyelete alatt, akik egyébként középiskolákban oktatnak. Készítettek például egyszerű spektroszkópot papírcsészékből és egy lencséből, illetve LEDek segítségével különféle színű fényeket hoztak létre fénykibocsátó diódákkal.

Az egyik szülő, Kitamura Siro maga is professzor a Kumamoto egyetemen. Miután Tokióból Kumamotóba került a munkája miatt, külön él a fővárosban maradt feleségétől és gyerekétől.

– A gyerekek láthatóan élvezték az egyszerű kísérleteket és a kézzel elvégezhető feladatokat. Ám az az igazság, hogy szerintem a szülők sokkal izgatottabbak voltak, mint a kicsik. Én azért hoztam ide a lányom, hogy együtt csinálhassunk olyasmit, amit mindketten élvezünk – mondja Kitamura.

Kislánya, Tomomi nem először találkozik mobiltelefonnal, mivel neki is van egy. Úgy tűnik, a lány élvezi a programot – mondja anyukája, mivel a mobiltelefon használatát inkább játéknak, semmint tanulásnak éli meg.

– Nagyon szeretem otthon végezni ezeket a kísérleteket, különösen, ha apáva együtt csináljuk, amikor itthon van – mondja Tomomi egy nekünk adott telefoninterjúban.

– Nem volt sok alkalmam tanítani, amikor még együtt laktunk, de most közösen élvezzük kislányommal a tanfolyamot.

– Alapvető a szülők számára, hogy kimutassák: élvezik a tanulmányokat. Ezzel ugyanis arra bátorítják a kicsiket, hogy ők is tanuljanak – mondja Nakahara. – Remélem, a tanfolyam segít a szülők és diákokközötti sokkal pozitívabb kapcsolat kiépítéséhez – teszi hozzá.

Az otthon elvégzett kísérletek után a résztvevők legközelebb egy tű fokát is átférő kamerát és távcsövet készítenek.

Yomiuri