Közlekedés

“Hasznos infók” című új rovatunkkal a Japánba utazni vágyóknak szeretnénk segítséget nyújtani, és a kiutazás megtervezéséhez, a Japánban való eligazodáshoz támpontokat kínálni. Ahogy a rovat címe is elárulja, igyekszünk minél hasznosabb, a japán élet minden területére kiterjedő naprakész információkkal szolgálni. A rovat folyamatosan bővülni fog, érdemes mindig visszatérni!

 

Első cikkünkben a japán közlekedés sajátosságaival, érdekességeivel foglalkozunk, a különböző közlekedési eszközök összehasonlításával próbálunk a választásban segíteni, majd a cikk végén a taglalt dolgokkal kapcsolatos linkeket találhattok.

Repülő

A korábbi állami légitársaság, a JAL (Japan Airlines) 1987-ben lett privatizálva, és a két másik légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) és a JAS (Japan Air System) is ekkor lépett előtérbe. 2001-ben a JAL és a JAS összeolvadt, így jött létre a jelenlegi JAL Rt. (Japan Airlines International), mely belföldi és külföldi járatokat is indít.

Nemzetközi repülőterek

Japánban a reptereket három osztályba sorolják: az elsőrangúak tekinthetők nemzetközi repülőtérnek. Tokió két reptere, Oszaka két reptere és az Aicsi megyei Csúbu Nemzetközi Repülőtér tartozik a legelső kategóriába:

a tokiói Narita – hivatalos néven Narita Nemzetközi Repülőtér (成田国際空港)  és Haneda (羽田, Tokiói Nemzetközi Repülőtér)

az oszakai Kanszai Nemzetközi Repülőtér (関西国際空港) és az Itami (伊丹), Oszakai Nemzetközi Repülőtér)

az Aicsi megyei Csúbú Nemzetközi Repülőtér Tokonaméban.

Bár nevük szerint a Haneda és az Itami is nevében nemzetközi reptér, forgalmukra inkább a belföldi járatok túlsúlya jellemző rájuk. Ezenkívül 24 kisebb, főleg belföldi járatokat fogadó másodosztályú, és 54 harmadosztályú reptér is van Japánban.

Repjegykeresők, online foglalás:

http://repuljmost.bud.hu/kereses.php5

http://www.pelikan.hu

http://www.webrepjegy.hu/

http://www.japanspecialista.hu/cms.cfm?nPageNo=5942

http://www.cheapoair.com/

 

 

Vasút

Az egész országot behálózza a vasút. A korábbi állami vasút szerepét szintén 1987-ben, mint az állami légitársaságot, a JR Csoport (JRグループ) vette át. E vállalkozói csoport mellett a Keió (京王) és a Kintecu (近鉄), Kanszaiban a Hankjú (阪急) a legfőbb magánvasút-társaságok, melyek az állomásaik mellett általában nagy bevásárlóközpontokat is üzemeltetnek.

A JR csoport a vasutat illetően hat részvénytársaságot foglal magában, ezek a különböző társaságok az ország különböző részein futó vonalakat felügyelik:

– JR Hokkaidó (JR北海道)

– JR Kelet-Japán (JR東日本)

– JR Tókai (Közép-Japán) (JR東海)

-JR Nyugat-Japán (JR西日本)

– JR Sikoku (JR四国)

– JR Kjúsú (JR九州)

 

JR Pass (ジャパンレールパス):

A JR vasútvonalain és távolsági buszain használható bérlet, amit hagyományosan külföldön kell megvenni. A bérletet általában a JTB-irodák forgalmazzák (a JTB a legnagyobb utazási iroda Japánban, és az egyik legnagyobb a világon), Magyarországon kizárólagos forgalmazója a Net Travel Service (www.japanspecialista.hu). Bár Japánban a JAL és ANA légitársaságnál is meg lehet venni.

Online vásárlási lehetőség is van: http://www.jrpass.com/ (felelősséget nem vállalunk, még nem próbáltuk). A honlap szerint két nap alatt ér Magyarországra a jegyünk és 14 euró a szállítási költség, ami magához a jegyhez képest egyáltalán nem drága.

Amit meg tudunk venni, az még nem maga a bérlet, hanem egy igazolás a bérletvásárlásról (引換証vagy Exchange Order), amit be kell váltani a JR állomás „zöld” jegyablakánál (みどりの窓口vagy Midori no madoguchi).

A bérletnek 7, 14 és 21 napos változata is van, az egyhetes verzió a felnőtt standard kocsiban 28.300 jen, az első osztályú (グリ-ンカー, Green Car) kocsiban 37.800 jen.

Ha be akarjuk járni Japánt, vagyis sokat utazunk, érdemesebb megvenni a JR Pass-t, mert a JR tényleg egész Japánt behálózza és ez a bérlet a társaság minden vonalára érvényes. A JR Kelet-Japán, Nyugat-Japán, Kjúsú és Hokkaidó csak a saját járataira is kibocsát ilyen bérletet.

 

Szeisun Dzsúhacsi Kippu (青春18切符):

A JR időszakos kedvezményes ajánlata. Egy évben kétszer, tavasszal és nyáron egy-egy hónapos időtartamra lehet venni 11.800 jenért egy jegycsomagot, amiben öt darab vasúti jegy van. Idén ez az időszak március 1 és április 10 között volt, illetve július 20-tól szeptember 10-ig tart a nyári időszak (az árusítása csak augusztus 30-ig!). Egy jegyet egy napig lehet használni, az öt jegyet öt különböző nap lehet felhasználni a megadott időtartamon belül. Ezekkel a jegyekkel a JR vonatain lehet utazni (kivéve a sinkanszent, a „Limited Express”-t, az expresszt és az alvókocsis vonatokat), illetve a mijadzsimai kompon.

Mivel a 18 kipput személyesen kell lepecsételtetni az állomáson dolgozó JR-munkatárssal (a kapu melletti dobozban ülő emberrel), nem lehet vele bemenni az egyébként használatos automata kapukon.

 

Sinkanszen (新幹線)

A nagyvárosokat a sinkanszen (nagy sebességű vasút) is összeköti, amit szintén a JR üzemeltet. Az első sinkanszen-vonal a Tokiót és Oszakát összekötő Tókaidó-sinkanszen volt, melyet a tokiói olimpiára, 1964-ben nyitottak meg. Jelenleg hat sinkanszenvonal van Japánban.

A sinkanszenek teljesen más pályát használnak, mint a többi vonat, így azok nem lassítják le őket, illetve pályájukat gyakran még alagutakkal és hidakkal is lerövidítik.

Nagyon biztonságos!!!

A sinkanszenek földrengés-és tájfunbiztosak, még nem történt velük semmilyen baleset.

Nagyon gyors!!!

Bár legnagyobb megengedett sebességük 300 km / óra, a tesztelés alatt jóval 400 km-en felül teljesítettek (a hagyományos sinkanszen 1996-ban 443 km/órás, 2003-ban a mágnesvasút 581 km/órás sebességet is elért).

Nagyon pontos!!!

2003-ban az évi átlagos késés 6 másodpercen belül volt, noha összesen 160.000 utat tettek meg.

Nagyon népszerű!!!

Csak a Tókaidó (Tokió és Oszaka közötti) sinkanszen évente 151 millió utast szállít. Óránként tíz indul mindkét irányba, az összes 16 kocsival és 1300 férőhellyel rendelkezik.

A legforgalmasabb állomás meglepő módon nem Tokió, hanem Nagoja, ahol 191.000 utas fordul meg naponta (!), míg Tokió a második 95.000 utassal, Oszaka a harmadik 68.000-rel.

Kicsit…drága, de megéri

A sinkanszenen nemcsak az utat fizetjük ki, hanem a gyorsvonat pótdíját, plusz vehetünk helyjegyet is, ez összesen 14.250 jenbe kerül (8.150 jen a jegy maga, a helyjegy mellé 5.740 jen) a Tokió-Oszaka útra. A menetidő 153-156 perc a nagyjábóli 562 kilométerre (természetesen nincs szükség átszállásra).

 

Metró

Japánban minden tömegközlekedési eszköz használatának ára kilométer-alapú. Vagyis nincs drága vonaljegy, hanem pontosan annyit fizetsz, amennyit utaztál. Azt, hogy mennyibe fog kerülni az utad, a kapuk előtti nagy, az állomásokat térképen is mutató díjtáblázaton láthatod (az állomások neve jó esetben latin betűvel is ki van írva, de kisebb helyeken csak kandzsival, így ha nem tudsz (még:) japánul, legyen nálad a lakcímed és a célállomásod neve kandzsival is leírva). A táblán a fekete számokkal írt ár a felnőtt-, a piros a gyerekjegy árát jelöli.

Japánban a metróban és a vasúton is automata kapuk ellenőrzik és kezelik a jegyeket. A kapu elején beteszed a jegyed, három lépéssel később meg kiveszed. Ezalatt a gép rápecsételi az induló állomás nevét és az állomás területére való belépés időpontját. Ne felejtsd el kivenni a jegyedet a kapu túloldalán, mert még kelleni fog! Amikor megérkezel a célállomásra és kimennél a jegyellenőrző kapun, ismét be kell tenni az automatába a jegyet. Ha jól, megfelelő kilométernyi távra vetted a jegyet, akkor erre kinyílik a térded magasságában a kiskapu, és kienged. Ha nem vetted jól (mondjuk mégis egy állomással többet mentél, mint tervezted), az ajtó becsukódik és zajt csap, ekkor vissza kell menni az állomás területén található „jegyár-kiigazító automatához” (清算自販vagy Fare adjustment), abba beledugni a jegyed, ekkor kiírja, hogy mennyi pénzt kell még bedobnod, majd ad egy új jegyet, amivel már ki tudsz menni az állomásról.

 

Busz

Japánban baloldali közlekedés van. Ha egy magyar első alkalommal száll fel egy buszra, valahol mélyen ott fog motoszkálni benne, hogy „rossz sávban vagyunk”, és valószínűleg öntudatlanul is erősen kapaszkodik abba, amibe tud (főleg, ha nagy a szembejövő forgalom) – de ez általában hamar elmúlik. Az első autóban utazás a bal sávban szintén érdekes. Angliát megjártak előnyben!

A japán buszokra általában hátul kell felszállni, ott egy automatából egy cetlit kell elvenni, amin csak egy sorszám van. A busz elején, a sofőr feje fölött van általában a digitális díjtáblázat, mely az út során állandóan változik, ennek alapján kell fizetnünk. A buszról elöl kell leszállni, ahol a cetlit megmutatva egy másik automatába (egy mini futószalagra) kell dobni az aprópénzt. Ha csak papírpénzed van, azt egy másik automata felváltja. A sofőr a szeme sarkából ellenőrzi, hogy mennyi pénzt dobtál be, ha többet, megnyom egy gombot és megkapod a visszajárót.

Ha elöl felszállós a busz, meg kell mondani, hogy hova mész, és az utazás elején kell fizetni.

 

Gyalog

Ha kivételesen nincs lámpa, a zebránál balra nézni! 🙂

 

Egy kis összehasonlítás (Tokió és Oszaka között, egy útra-nagyjából 560 km, de a vasút vonalától is függ):

A leggyorsabban a repülő teszi meg az utat, a menetidő 65-70 perc, a repjegy ára 24.700 jen. Viszont –hacsak nem reptéri hotelben szálltunk meg,– plusz időbe és pénzbe kerül a repterekre való kijutás. Oszaka szívéből, az Umeda állomásról a reptérre kijutás például jó egy-másfél óra és nagyjából 1.500 jen. Ezért az üzletemberek inkább a sinkanszent választják, ami ugyan lassabb, mint a repülő, de a sinkanszen állomásai a belvárosban vannak, tehát nem kell pluszban tömegközlekedni.

A sinkanszen összesen 14.250 jenbe kerül (8.150 jen, a helyjegy mellé 5.740 jen), menetidő 153-156 perc (kb. 2,5 óra). Természetesen nincs átszállás.

Ugyanez a JR-ral (ha nem a helyjegyes Limited Express-szel utazunk) összesen 8.510 jen ( nincs helyjegy), négy átszállás és 570 perc (kb. 9,5 óra).

Ha gyorsabban szeretnénk odaérni a JR-ral, tehát a JR Limited Express-t is igénybe véve, az árban már felülmúlja a sinkanszen árát: legolcsóbban 14.650 jen (9.030 jen + 5.830 jen a helyjegy), általában négy átszállás, és 516-519 perc lesz a menetidő (kb. 8,5 óra), vagyis ez az út annyira nem éri meg.

A nem nagy lábon élőknek az éjszakai távolsági busz kellemes alternatívát jelenthet, főleg ha tudnak buszon aludni. Bár az út nyolc óra, legolcsóbban 3.500-4.000 jenért is lehet jegyet venni (ha megveszed legalább öt nappal előbb; plusz internetes foglaláskor is kis kedvezményt lehet kapni) a kényelmesebb éjszakai buszok ára 7-8.000 jen körül mozog.

 

 

Forrás:

JAL

http://www.jal.com/en/worldwide.html

 JR a Facebook-on:

http://www.facebook.com/pages/Japan-Railways-Group/108300505858185

Távolsági buszok:

http://www.kakuyasubus.jp/kanto_kansai/index.html#02 (japánul)

http://www.japan-guide.com/e/e2366_tokyo.html#osaka (angolul, nagyjából)

JR Pass:

http://www.japanrailpass.net/ja/ja001.html (japánul, érdemesebb a Net Travel Service-nél érdeklődni)

JR 18 kippu:

http://www.jreast.co.jp/e/pass/seishun18.html

Útvonaltervező:

http://www.hyperdia.com/

Mindenkinek ajánlom, nagyon pontos és jó útvonaltervező, bár tudni kell a célállomás pontos nevét (például Oszakában a JR állomás neve Sin-Oszaka (新大阪 vagy Shin-Osaka), a reptér Kanszai Reptér (関西空港 vagy Kansai Airport).