Japán megfizethető úticéllá vált

Az erős euró és más valuták hatására tavaly rekorszámú turista látogatott a felkelő nap országába.

A külföldi turisták mindig is nagy számban keresték fel a régi nevezetességeket – Kiotó, Fudzsi, a szapporói hófesztivál, termálfürdők -, de napjainkban egészen új élményeket keresnek Japánban – például nindzsatanfolyamot, a popkultúra akihabarai központját, vagy a mangákat és animéket bemutató múzeumokat.

A turisták egyre nagyobb számban érkeznek, sokan közülük Ázsián túlról. Tavaly minden rekordot megdöntve 8,34 millió külföldi járt Japánban, 14%-kal több, mint a megelőző évben.

Japánt általában drága úticélként tartják számon, ám idén sokak számára vált olcsóbbá, mivel a jen számos más valutához képest sokat gyengült. A turisták évente 25 billió jen (kb. negyvenbillió forint) bevételt jelentenek.

A kormányzat azt tervezi, hogy ezt az összeget 2010-re 30 billióra növeli.

Az amerikai dollár némileg gyengült a jennel szemben, ennek ellenére tavaly sem csökkent a számuk (815 ezer). Európából a franciák a leginkább kiváncsiak Japánra: tavaly 17%-os növekedéssel elérte a számuk a 137 ezret.

A nagyobb tokiói bevásárlóközpontokban máris megnőtt a kereslet az angolul és koreaiul beszélő eladók iránt, és egyre-másra tűnnek fel az angol és francia nyelvű feliratok – és elkezdték elfogadni a kínai hitelkártyákat. Egyetlen év alatt 50 százalékkal nőtt a legelterjedtebb ilyen kártya, a China Union Pay elfogadóhelyeinek száma, részben a kormányzat turizmust népszerűsítő intézkedéseinek következtében.

Egy szakértő szerint "a kínaiak háromszor annyit vásárolnak egy látogatás során, mint egy átlagos japán". Az áruházak máris azt remélik, hogy a lankadó japán fogyasztási kedvet ellensúlyozzák majd a turistáktól származó extra bevételek.

"Számos ázsiai országból egyszerűbb Japánba utazni, ha különleges európai dizájntermékekre vágynak, mint az öreg kontinensre repülni", véli Momosze Tacuja, a tokiói Takasijama áruház szóvivője. "Hálásak vagyunk érte", tette hozzá az ázsiai vásárlók növekvő számáról szólva.

Tavaly először fordult elő, hogy több koreai érkezett Japánba, mint ahány japán Dél-Koreába utazott. A fiatal koreaiak láthatóan mentesek szüleik ellenérzéseitől, amely a japán kolonializáció idején alakult ki.

A jelenség velejárójaként olyan színfoltok is megjelentek a piacon, mint a csináld-magad-szusitúra, vagy a harmincezer forintos, két és fél órás "nindzsaképző kurzus".

Kyodo