Hogyan utazzunk a sinkanszenen

Szómagyarázat

·densa – vonat
·fucú densa – személyvonat
·kaiszoku – nagy sebesség
·kaiszoku densa  – gyorsvonat (nem a sinkanszen)
·sinkanszen – sinkanszen 🙂


Hogyan utazzunk a sinkanszenen (és hogyan kerüljünk le róla)

Tíz Japánban töltött év után még mindig nem értem a szupervonatokat. Az első osztályú helyek a “Green Car”-ban (“zöld kocsi”) vannak, annak ellenére, hogy ott aztán az ég világon semmi sem zöld. Ha nőne bennük néhány fa, vagy legalább az ülések között az o-bentónál használt zöld fűszerű valami kandikálna elő, még csak érteném.

Aztán ott vannak a szuperexpressz és limitált expressz járatok.A limitált expressz nekem olyan, mint egy oximoron*. De legalábbis nagyon nagy marhaság. A limitált expressz talán olyan vonatot takar, amely képtelen expresszív lenni; valószínűleg introvertált szegény.

 

Itt van még a dzsosaken, amely része a két jegyből álló gyűjteménynek. Magyarán akárhányszor jegyet vásárolsz a sinkanszenre, mindig két jegyet kapsz, még ha csak egyetlen helyre is utazol. Ha át kell szállnod egy másik vonalra, akkor összesen három jegyet kapsz.

A szuperexpressznek több típusa létezik:

– A Nozomi 260 km-es átlagsebességgel jár. Ez a világ egyik leggyorsabb vonata, néha több, mint háromszázzal száguld óránként. Ha a Nozomival utazol, ne várj sok látnivalót az úton. Az emberi szemet nem ilyen sebességre tervezték: nem bírunk ennyire gyorsan nézni; az ablakon kitenkintve mintha egy gyorsított videót látnánk. Rendszeresen a Nozomival utazva esetleg kifejlődik bennünk a képesség arra, hogy a különböző elmosódott foltok mit jelentenek. Ez a nagy szürke paca itt nyugatra például a Fudzsi. A hosszú rózsaszín csík pedig arra utal, hogy itt a cseresznyevirágzás ideje.

– A Hikari expressz lassabb, mintegy 220 km-nyi Japánt mutat meg neked óránként. A Hikari 16 kocsiból áll. Ezt azt jelenti, hogy ha helyjegyet vettél, akkor esetleg több futballpályányi távolságot kell végigsétálnod a vonatban, míg rátalálsz az ülésedre.

Mivel a vonatok csupán pár percre állnak meg minden állomáson, azt javaslom, hogy idejében menj oda és állj sorba a saját kocsidnál, különben csak arra marad időd, hogy felugorj a legközelebbi kocsiba és utána megkezdd végtelen vándorlásod a vonat belsejében. Mert természetesen minden egyes kocsiban, ahová benyitsz, azonnal mindenki felkapja a fejét és megbámul, ahogy átsétálsz köztük. Mostanában már erős késztetést érzek, hogy minden kocsi előtt megigazítsam a hajam (és a sminkem), néha pedig meghajlok, mielőtt elhagyom.

A Hikari fényt jelent, sőt, én egyszer már olyan lánnyal is találkoztam, akit a vonatról neveztek el Hikarinak. Hál’ istennek a nyugati kultúrára ez nem jellemző, ezért nem öntenek el bennünket a “Ceglédi Fapados” névre hallgató csemeték.

Nyugat-Japánban a legújabb vonat a nyolckocsis Hikari Rail Star. Nincs benne Green Car, de ha elsétálsz a kocsi első üléséhez, bedughatod a laptopodat vagy feltöltheted a mobilod.

– A Kodama meg minden állomáson megáll. Ez picit szokatlan egy expresszvonattól, de ha egy kisebb állomásra tartasz, ez az egyetlen választásod. A Kodamának akár 16 kocsija is lehet, és nincs benne Green Car. Lila kocsik sincsenek… A Kodama azt jelenti: visszhang, talán az ismétlődő, kétpercenként bekövetkező megállások miatt.

Bármilyen vonat mellett is döntesz, egy biztos: ha véletlenül Hakatában kötsz ki és csodálkozol, miért szalasztottad el úticélod, Sin-Oszakát, ez valószínűleg amiatt lesz, hogy egy “nincs hangosbemondó”-kocsiba ültél.
 

Amy Chavez

* Retorikai eszköz, melyben az epigrammatikus (sőt, humoros) hatást az egymásnak ellentmondó vagy össze nem illő fogalmak ütközése kelti, lásd “jaj, de egészséges ételt árulunk” szórólap a MacDonald’s-ban (a r.m. törd.)