Ez a harc lesz a végső? (3.)

A Microsoft ideális ellenfélre talált a Sony-ban: nagy, lassú, még mindig a hardverre koncentrál és most próbálja megvetni a lábát a hálózati világban. Amikor a Microsoft úgy döntött, hogy belép a játékbizniszbe, amiatt tette, hogy néhány döntéshozó úgy vélte, a lépés legalább akkora jelentőségű lehet, mint amilyen a Windows megjelenése volt a személyi számítógépek világában: a hardverközpontúság helyébe a szoftverek uralma lép. A csapat vezetője, J. Allard a DirectX – olyan szoftver, amely könnyebbé teszi egy program megalkotását – sikerével érvelt, azt mondván, hogy a vállalat a játékfejlesztést is egyszerűbbé teszi. Allard elkötelezett híve az online szolgáltatásoknak: ha a Microsoft világszerte magához tudja láncolni a játékosokat, az megváltoztathatja a játék természetét és az Xboxot a jövő előfutárává teszi.

– Ez az üzletág eddig a hardverről és a játékot tartalmazó cartrigde-ról szólt – mondja redmondi főhadiszállásán Peter Moore, az Xbox új vezetője. – A hardver azonban kemény üzletág. Szükség van rá, de még inkább szükség van jó szoftverre és innovatív szolgáltatásokra. Moore túlságosan is jól ismeri a hardver sérülékenységét: ő vezette a Sega amerikai divízióját, amikor a Playstation2 legyőzte a Dreamcast-et és kiszorította a Segát a piacról. Most a legtöbb idejét azzal tölti, amit a Microsoft “Dev Luv”-nak hív és amely a játékfejlesztők számára próbál szoftveres segédeszközöket és mérnöki támogatást nyújtani, hogy az Xbox végre választható alternatíva legyen.

Közben az Xbox Live folyton új szolgáltatásokkal rukkol elő – a játékosok például megnézhetik egymás ügyességi szintjét és hírnevét a társaságon belül. (Így olyan partnert válaszhatsz, aki nagyjából azonos szinten áll veled, és a túl sok “kerüld el ezt a játékost” kommentár birtokában hamar magányossá válnak a kellemetlen játékosok.) Mivel az Xbox 360 hídként szolgál a Windows Media Center PC-k eljöveteléhez – a konzol zenét szolgáltat a merevlemezről és a ház bármely lejátszóján megszólaltatja. Mégis, Moore hozzáteszi, hogy “nem próbáljuk a háztartás központi elemévé tenni a 360-at, például a média szerkesztése és módosítása jobban megy billentyűzettel és egérrel”.

A PlayStation 3-hoz hasonlóan az Xbox 360 is hd lemezolvasót kap, ám ez nem lesz beépítve és főleg nem lesz Blu-ray. Tavaly szeptemberben a Microsoft és az Intel a Toshiba HD-DVD szabványa mögött sorakozott fel. Olyan lépés volt ez, amelynek hála több más vállalat is átállt a Blu-ray táborból és legalábbis mindkét szabványra fejlesztenek.

Amir Majidimehr, a Microsoft ez irányú döntéséért leginkább felelős személy több okot sorol fel a Toshiba fejlesztése mellett, leginkább a Fox alkalmazásában álló copyright-kopók nyomása miatt, akik elérték, hogy tovább nehezítsék a már amúgy is drákói mechnizmust, amely a másolatok ellen védi az új lemezeket.

– Aggódunk, hogy a védelmet végző szoftvert rosszakaratú hackerek igen rossz dolgokra használhatják – mondja Majidimehr, a tavalyi Sony BMG fiaskóra. – Ha a védelem valamelyik szintje úgy dönt, hogy nem tetszik neki valami a rendszereden, megakadályozhatja, hogy lejátszhasd a filmet.

Arra a kérdésre, hogy a döntés meghozatalában szerepet játszott-e a Sonyval való rivalizálás, így felelt:

– Természetesen. De a mi stratégiánk, hogy az emberek elsősorban játszani szeretnének, ezért játékgépet készítettünk. A Sonyé meg valami olyasmi, hogy mindent vagy semmit.

Néhány hónapja Howard Stinger és Csubasi Rjódzsi, a Sony elnöke egy tokiói luxushotelbe hívott 7200 részvényest az éves gyűlésre. A válallat újra mínuszban, a befektetők rossz hangulatban.

– A hatalmas Sony részvényeit vásároltam meg – sírta el magát egy asszony, aki elvesztette befektetésének kétharmadát. – Mit kívánnak tenni ezzel kapcsolatban?