Egyre nagyobb bajban vannak a kis tofugyártó üzemek

A japán konyha egyik hagyományos konyhai alapanyagát, a tofut rengeteg kisebb, sokszor családi vállalkozás termeli, ám a gabonaárak globális növekedése egyre nehezebb helyzetbe hozza őket.

A nagy élelmiszergyártók ebben a hónapban ismét emelték az alapanyagok árát, és gyakorlatilag mindenért több pénzt kérnek, legyen az sör, marhahús, majonéz vagy az erjesztett szójababból készült miszó.

Egy nemrég végzett felmérés szerint a japán cégek úgy vélték, hogy a növekvő költségek felét átháríthatják a fogyasztókra. Ugyanakkor többségük tart attól, hogy a megemelt fogyasztói ár elriaszthatja a vevőket.

A legnagyobb ütést a nagypapa-nagymama által vezetett házi tofukészítő üzemek kapták, melyek szójatejből készítik a Kínából megismert szójasajtot. Ezek a kis boltok a szűk szomszédságot látják el friss tofuval, és egészen a közelmúltig megpróbálták szinten tartani áraikat. Most azonban nincs más kiút, mint az áremelés.

– Nincs más választásunk, hamarosan drágábban kell árulnunk a tofut – mondta Ófusi Tadasi tokiói tofukészítő, akinek apró boltocskája a Ginza bevásárlónegyed árnyékában húzódik meg.

A 77 éves veterán, akinek édesapja mintegy nyolcvan esztendeje fogott a tofugyártásba elmondta, hogy jelenleg tíz százalékkal többet fizet az alapanyagokért, mint fél évvel korábban.

A babot áruló nagykereskedő a hazai szója árát 10%-kal emelte meg, igaz, a nemzetközi piacokon az elmúlt évben a szója ára csaknem megduplázódott.

Egy véka (27 kg) szójababot januárban 12,5 dollárért árultak a chicagói árutőzsdén, míg egy évvel korábban még csak 6,68 dollárba került.

A japán szója sokkal drágább: 60 kiló 7,267 jenbe kerül (ez 68 dollár, ami több mint kétszerese a külföldiének). Egy évvel korábban 5,764 jen volt ugyanennyi bab ára.

A mezőgazdasági minisztérium szóvivője szerint az elmúlt években "végső soron azonos maradt a hazai szója ára". Ugyanakkor "a viszonteladók a megnövekedett költségekre tekintettel – például növekvő olajár – többet kérnek a vásárlóktól", tette hozzá.

A tofugyártó Ófusi felfigyelt erre a trendre és nem akart árat emelni, hogy a versenytársakkal teli piacon tudjon maradni.

– Ugyanakkor azt hiszem, a vásárlóim és a vendéglők megértik a helyzetünket. A szója ára igen változékony – mondta.

Egy felmérés szerint a mezőgazdaságból élő cégek 90 százaléka érzi a növekvő költségek okozta nyomást. A cégek több mint háromnegyede érzi, hogy az újonnan jelentkező költségeknek csupán a felét lehet áthárítani a fogyasztóra.

Sokan fejezték ki félelmeiket, hogy a kisebb cégeket érinti a legérzékenyebben a változás, mivel a nagyobb vállalatok komolyabb anyagi háttérrel rendelkeznek és könnyebben ki tudják gazdálkodni a megnövekedett költségeket.

Az áremelést a legnagyobbak sem úszták meg – a Kikkoman például tizenhét év óta először kénytelen árat emelni idén márciusban. Az összes, szójából készült terméke átlagosan 11 százalékkal lesz drágább.

– A nyersanyagok és az olaj árának emelkedése túlmutat vállalatunk erőfeszítésein, hogy csökkentsük a költségeket, így kerültünk ebbe a rendkívüli helyzetbe – áll a 17. század óta működő vállalat egyik nyilatkozatában.

A másik óriás, a Nissin Food, akinek az alapítója találta fel az instant tésztát egy másik áremelkedésre hívta fel a figyelmet: az import búza államilag meghatározott ára hamarosan emelkedni fog. A Nissin januárban emelt árat a tésztaféléknél, szintén 17 év után először és szintén 11 százalékkal.

A bioetanol és biodízel terjedő használata és a befektetők által az iparágba pumpált rengeteg pénz miatt a gabonapiacon abnormális helyzet állt elő, mondta Andó Kóki, a Nissin Food elnöke újságíróknak.

A törvényhozók is felfigyeltek az aggodalmakra, de a nyersanyagban szegény Japánnak nincs sok választása. Az ország élelmiszerszükségletének hatvan százalékát kénytelenek importból fedezni, ráadásul épp most tört ki egy országos botrány a rövarölővel szennyezett kínai fagyasztott gombócokkal kapcsolatban.

A mezőgazdasági miniszter máris azt nyilatkozta, hogy a fogyasztók készüljenek fel az áremelkedésekre, mivel a vállalati szektor nem lesz képes ilyen költségeket elnyelni.

– A fogyasztók megértését kérem, szeretném hangsúlyozni, hogy együtt, a nemzetnek kell megoldania a növekvő gabonaárak problémáját – mondta még januárban.

A jelenség csökkenő fogyasztáshoz vezethet, ami viszont komoly gondot okoz a világ legnagyobb, épp felépülőben lévő gazdaságának.

A fogyasztás az elmúlt években folyamatosan magas szinten állt, ez képezte a gazdasági növekedés alapját. A növekvő élelmiszerárak azonban épp akkor vehetik el a kedvét a vásárlóknak a gazdaság élénkítésével felérő shopingolástól, amikor az USA gazdaságáról egyre aggasztóbb híreket hallani.

Ófusi, a tofukészítő csak abban reménykedhet, hogy a vásárlói megértik a helyzetet.

– Nem tudom, mi történik a jövőben. De azt hiszem, a szójabab ára folyamatosan emelkedni fog. Úgy tűnik, nem kerülhetjük el az áremelést – mondta az idős mester.

India Times