Az EU a vasút-piac megnyitására kéri Japánt

Franciaország és az Európai Unió együttesen felszólította a szigetországot, hogy nyissa meg piacát a külföldi vasúttársaságok előtt, ha már az európaiak is megengedik a japán cégek itteni működését.


– Kölcsönösségre van szükség a vasúti szektorban – nyilatkozta Dominique Bussereau francia közlekedési miniszter Tokióban, ahol egy globális felmelegedéssel foglalkozó konferencián vesz részt.

A japán sinkanszen és a francia TGV a leggyorsabb vonat a világon, mindkettőt agresszívan próbálják terjeszteni a tengeren túl.

Bussereau elmondta, hogy az EU közlekedési biztosa, Antonio Tajani is sürgette tokiói megbeszélésein a japánokat, hogy ne zárkózzanak el az európai ipari szereplők elől azokban az időkben, amikor "Európa nyit Japán felé".

Nagysebességű vonatok járnak Spanyolországban, egy brit vállalat japán vagonokat rendelt az Eurostar számára Londonba, a közelgő olimpia idejére.

Ugyanakkor a francia Alstom, a német Siemens és a kanadai Bombardier európai leányvállalata gyakorlatilag semmilyen szinten nincs jelen a japán piacon. Az európaiak nem fogadják el azt a japán magyarázatot, hogy az említett cégek kimaradása csak a biztonsági előírások elégtelen teljesítése miatt következett be.

A francia miniszter ismételten felhívta a figyelmet arra, hogy a japán vállalatok az Airbustól is vásárolhatnak repülőgépeket.

A japán vállalatok szinte kizárólag a nagy rivális, a Boeing gépeit rendelik meg, mivel a legtöbb társaságnak nagymúltú kapcsolata van az amerikai szállítóval.

A japán All Nippon Airways légitársaság nemrég döntött arról, hogy a gazdasági válságra tekintettel semmilyen jumbót – Airbus A380 superjumbo vagy Boeing 747-8 – nem vásárolnak.

Kyodo