Az erőszakos látogatóra nincs gyógyszer

A kórházak különféle módon próbálják kezelni az egyre gyakoribb verbális és fizikai erőszakot, amely az orvosokat és az ápolókat éri a páciensek családtagjai részéről. Nemrég az egyik japán napilap utánajárt, milyen intézkedésekkel próbálják elejét venni a bajnak a kórházak, ha a több órás hiábavaló várakozás után türelmüket elvesztett betegek a sarkukra állnak. A kórházak visszavágnak.

Egyes intézmények írásos nyilatkozatot kérnek a páciensektől, hogy azonnal elhagyják a kórházat, ha bántalmazzák a személyzetet. Másutt vészhívókat szereltek fel, bizonyos helyeken pedig nyugdíjas rendőröket alkalmaznak biztonsági emberként.

Egyes kórházakban még az is felmerült, hogy a betegek esetleg joggal dühösek valamiért és vizsgálatot indítottak, és igyekeznek bizalmi légkört kialakítani a páciensekkel.

A nyugat-tokiói Kjorin egyetemi kórházban több intézkedést is hoztak. A házirendbe felvették, hogy a betegnek és a családjának azonnal el kell hagynia a kórházat, ha egyikük fizikailag, szexuálisan vagy akár verbálisan bántalmazza a személyzetet.

A betegekkel itt is aláíratják az erőszakmentes nyilatkozatot. A falakon plakátokat helyeznek el, ezzel a felirattal: "elutasíthatjuk a kezelését annak a páciensnek, aki fenyegeti a személyzetet".

A szintén tokiói Dzsikei egyetemi kórházban egy volt rendőrtiszt kapott munkát:

– Soha nem hittem volna, hogy ilyen szintű erőszak létezik a kórházakban – mondja. Egy esetben egy középkorú beteg dührohamot kapott, amikor a vacsorájához elfelejtettek evőpálcikát adni. Megragadta a nővér ingét és letépte róla a névkártyát.

Korábban az ilyen esetekhez ki kellett hívni a rendőrséget, ami mindenki számára rendkívül kellemetlen volt.

A Hidaka kórházban ugyanakkor egy bizottság alakult, hogy javítsák a szolgáltatás színvonalát a nővérek hajviseletétől a ruhájukon át egészen az általuk használt nyelvezetig.

A betegek korábban arra panaszkodtak, hogy a személyzet még arra sem figyelt oda, ha köszönetet mondtak a kezelésért, az orvosok pedig nem néztek a szemükbe beszélgetés közben.
A kórház szóvivője szerint a személyzet "túlságosan hozzászokott, hogy a betegek hálálkodnak".

Jomiuri