A turistákkal pörgetnék fel a gazdaságot

Hosszú évekig Japán egy drága, elérhetetlen úticélnak számított, elsősorban a nyelvi korlátok és a távolság miatt, az országról kialakult nemzetközi kép pedig nagyjából a Fudzsi-gésák témában merült ki.

Most azonban Japán tárt karokkal várja a látogatókat: a kormányzat a turistákban hatalmas lehetőséget lát a döcögő gazdaság fellendítéséhez.

Ipari elemzők szerint a kulcs a növekvő számú kínai turisták elcsábítása. A szárazföldi szomszéd gazdasági fejlődésének köszönhetően rengeteg gazdag kínai vág neki a világnak, hogy megismerje és hogy luxuscikkeket vásároljon.

Egy 2003-as kormányjavaslat tízmillió külföldi turistát kíván évente a szigetországba csábítani 2010-től. Globális "Látogasd meg Japánt"-kampányba kezdtek, október elején pedig megnyílt a Nemzeti Turizmus Ügynökség.

Az erőfeszítések gyümölcsözőnek bizonyultak. 2007-ben rekordszámú, 8,4 millió látogató kereste fel a szigetországot, 14 százalékkal többen, mint egy évvel korábban.

Ezzel a növekedési ütemmel valóra válhat a tízmilliós álom. A jenhez képest erősödő valuták és az évek óta stagnáló árak egyre elérhetőbb úticéllá változtatják Japánt.

A tavaly Japánba látogató külföldiek háromnegyede Ázsiából érkezett. Az ázsiai turisták elsődleges célja a vásárlás. A kínaiak legtöbbször kamerát vásárolnak, de szívesen költenek drága órákra is.

A gazdag kínai turistákra válaszul a nagyobb áruházak elkezdték elfogadni a komolyabb kínai hitelkártyákat. Japán számára a több turista több elköltött pénzt jelent, ám továbbra is fennáll néhány akadály.

Tokió körül nincs éjjel-nappal működő repülőtér. A kormányzati tervek ellenére, melyek 2010-re bővíteni kívánták a Narita és a Haneda repülőtereket Japán még mindig elmarad a rivális Szingapúrtól, Hongkongtól és Dél-Koreától.

Szükség van továbbbá barátibb kötelékekre Kínával. A fokozatos olvadás ellenére a kínai turisták számára kiadott vízum feltételei távolról sem barátságosak.

A kínaiak nem utazhatnak Japánban önállóan, csakis egy vezető és egy japán kísérő társaságában, aki szemmel tartja a létszámot.

– Ahhoz, hogy 2020-ra húszmillió turistát fogadjunk, ázsiai vendégekre, különösen kínaiakra lesz szükség. Japán azonban még nem készült fel rájuk sem a nyelvismeret, sem a vízumkiadás terén – véli a JNTO (Japán Turistaügynökség) egyik munkatársa.

A legnagyobb japán utazási iroda, a JTB elnöke szerint a legendás japán vendégszeretet csak akkor árad majd a turisták felé, ha a helyiek is őszintén nyitottá válnak a sok idegen fogadására. A megszólaló munkatárs úgy véli, hogy a kormányzat egyedül, az emberek segítsége nélkül nem tudja végrehajtani a tervet.

– Az utazás egyet jelent a helyiekkel történő kapcsolatteremtéssel. A sikeres esetekben a helyiek aktívan részt vesznek a turisták fogadásában – tette hozzá.

Kyodo