A diákok alapvető ismeretekkel sem rendelkeznek – véli a tanárok 60%-a

A magánegyetemeken és főiskolákon dolgozó oktatók több, mint fele úgy nyilatkozott, hogy tanítványaik alapvető képességekkel sem rendelkeznek – derült ki a Japán Egyetemek Egyesülete Számítógépes Oktatásért nevű szervezet felméréséből.

Image

Az eredmény 20%-os romlást mutat a legutóbbi, hat éves időszakhoz képest. Az új kutatások is azt mutatják, hogy a diákok iskolai teljesítménye évek óta meredeken zuhan.
Az egyesület a szakminisztériummal közösen kifejezte aggodalmát, amiért már második éve ugyanannyi főiskolai és egyetemi férőhely áll rendelkezésre, ahányan jelentkeznek. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy aki jelentkezik, fel is veszik. Az egyesület egyik tagja elmondta: “a felsőoktatási intézeteknek komolyan el kell gondolkozni azon, hogyan sajátítsák el a képzéshez feltétlenül szükséges alapismereteket”.
A felmérést tavaly decemberben végezték professzorok, asszisztensek és óraadók bevonásával különböző egyetemeken és főiskolákon, melyek az egyesülethez tartoznak.
Mintegy 28000 válasz érkezett, vagyis a magániskolákban oktatók 36%-a felelt a kérdésekre.
Az alapvető ismeretek hiányát 60,1%-uk jelölte meg problémaként az egyetemeken, és 66%-uk a főiskolákon. Ezek a számok 25 ill. 22%-kal magasabbak, mint 1998-ban.
A krízishangulat különösen mély a tudományos és műszaki szakok oktatói között.
A természettudományokat oktatók közül 74,8 százalék érezte problémának a diákok hiányos alapismereteit.
Sok egyetemi oktató panaszkodott, hogy diákjai képtelenek megoldani egy egyszerű lineáris egyenletet, amit középiskolában tanítanak. Az orvoshallgatók között rengeteg olyan van, akik a középiskolában egyáltalán nem tanultak biológiát.
A felmérés másik tanulsága, hogy a felvételi vizsgák egyre jobban különböznek iskoláról iskolára. Ennek eredményeként sok diákot vesznek fel olyan szakokra, ahová nincs megfelelő képzettségük.
Josizava Micuo professzor, a Tokió Tudományegyetem oktatója, aki maga is tisztában van a problémával elmondta: nem ritka, hogy az egyetemi diákok képtelenek tört- vagy decimális számokkal alapvető műveleteket végezni.

Yomiuri Shimbun