Kezdőlap Rovatok Nintendo Fire emblem (TESZT)

Tessék, addig húztam-halasztottam a tesztet, amíg megjelent a játék angolul is. Sebaj, attól még az egyik legjobb stratégiai játék DS-re, úgyhogy mindenképp kaptok róla egy ismertetőt - legfeljebb kihagyom a nagy kínnal összeállított használati útmutatót a japán nyelvű menükhöz...

Image

 



A Fire emblem nagyon kemény játék, a sorozat eddigi legnehezebb darabja. Körökre osztott fantasy stratégia, természetesen rpg elemekkel, sokan az Advance Wars sorozathoz hasonlítják. Ez annyiban igaz, hogy a Fire emblem is pörgő, hangulatos és komoly függőséget okoz, csak itt rakétavetők és helikopterek helyett íjászokkal és sárkányháton közlekedő nagymellű amazoknokkal kell megküzdened.

A grafika egyszerű (mégiscsak a sorozat legelső darabjának a felújított változatáról van szó, az eredeti még Game boy-ra jelent meg), de nem csúnya, inkább funkcionális: jól látszik rajta minden, aminek látszania kell. A harcok szépek, és kellőképp rövidek ahhoz, hogy ne zökkentsen ki a stratégián agyalásból. Menteni csak a pályák végén, illetve bizonyos pontokon lehet, aminek véleményem szerint egyetlen célja van: kicsit nyújtani a játékidőt. Vagy több jóindulattal fogalmazva: végül is van valami varázslatos abban is, hogy a ritka mentési lehetőség miatt állandóan retteghetsz, mikor nyírják ki valamelyik kedvenc karakteredet. (Létezik még egy Suspend opció, ez arra szolgál, hogy félbehagyj és később folytass egy pályát - a program kimenti a játékállást, de csak egyszer lehet visszatölteni.)

Image

Fire emblem a Famitsu magazinban

 

A történet a szokásos, hősünk arra ébred, hogy aput (aki mellesleg király) legyilkolja a főgonosz, neki pedig menekülnie kell. Az első néhány pálya a menekülésről szól - ez az eredeti változatból hiányzik, a készítők arra használták fel ezt a néhány extra pályát, hogy megtanítsák a játékosokat a kezelésre. A tutorial végén a főhős, Marth egy szomszéd királyságba kerül, ahol boldogan él, amíg a játékos be nem tölti a következő pályát. A végén apja kardjával kell véget vetnie a sötétségnek blabla.

A sok párbeszédhez gyönyörű háttérképeket kapunk, melyek nagyon jó hangulatot kölcsönöznek a játéknak. A játék nagyon összetett, igen jól kihasználják azt a néhány lehetőséget, amit anno még a Game boy icipici memóriájába lehetett zsúfolni. Szerencsére a kezelés pofonegyszerű, a történet viszont egyfolytában súlyos választások elé állít: otthagyod egy barátod hátvédnek, hogy a csapat megmeneküljön, vagy mindenki együtt marad és esetleg a fél társaságot lemészárolják? Verjem orrba a kastélyban rám rontó íjászt, vagy kezdjek vele csevegni, hogy aztán kiderüljön, hogy ő valójában az én oldalamon áll?

A későbbi pályákon csatlakozik hozzánk néhány varázsló, akik gyógyítani is tudnak. Addig csak a kastélyokban vagy a tornyokra emlékeztető erődökben megpihenve tudnak az egységek felgyógyulni. (Na meg a szokásos gyógylötyiktől vagy a véges mennyiségű töltettel víró varázspálcáktól.) Látogass el minden házba, hasznos taktikai tanácsokat kapsz a helybéliektől (a nagyobb települések pénzt, esetleg egy-egy fegyvert adnak ajándékba). A pénz itt is fontos: a költségvetés állandó hiánnyal küzd, kétszer is meg kell gondolnod, mire költesz a boltokban vagy két pálya között. Szép fokozatosan egyre több lehetőség nyílik a számodra: megjelennek a boltok, a karaktereket átképezheted (egyszerre legfeljebb húsz lényből állhat a csapat, közülük kell kiválasztanod a pályák elején, hogy kik vesznek részt az aktuális harcban). Előfordult, hogy az egyik pályán egy ellenfél folyton egy csajt hívogatott, aki történetesen az én csapatomban szerepelt, ám nem hoztam magammal erre a küldetésre. Így kénytelen voltam lemészárolni (mentségemre szóljon, hogy a ritka mentési lehetőség miatt nem volt kedvem újra nekifutni a pályának, így is szívtam vele eleget). Az sem mindegy, hogy egy harcban milyen fegyvert használsz (az Advance Wars-hoz vagy a Final Fantasy Tactics-hoz hasonlóan itt is megvan a kő-papír-olló-szerű viszony az egyes fegyverek között), ráadásul arra is figyelned kell, nehogy az ellenfél a következő körben legyilkolja a harcban legyengült karaktereid. Egyszóval rengeteg opció teszi megunhatatlanná, de legalábbis élvezhetővé a játékot. Ja igen: a kalózok tudnak vízen járni. :)

Image    Image

 

Némely pályán arénába látogathatsz, ahol feltápolhatod a karaktered (sok-sok pénzért). A kilencvenes évek elejét idéző módon ez a játék is fegyelmezett gondolkodásra kényszerít: a harcosaidat kiegyensúlyozottan kell csatába küldened, különben a ritkábban harcoló - kevés tapasztalati pontot begyűjtő - karakterek néhány pályával később teljesen használhatatlanok lesznek és a büdös életben nem fogod őket feltápolni. Úgyhogy tartózkodj a csábító gondolattól, hogy az első néhány pályán mindenkit ugyanazzal a szuperlovaggal versz le, míg a többiek békésen piknikelnek a patakparton. Lesznek olyan társaid, akik alig bírnak legyilkolni valakit, őket viszont egy ütéssel elintézik. Nekik úgy segíthetsz, ha más karakterekkel meggyengíted az ellenfelet és ezeket a kihívásokkal küszködőket tartogatod a legvégén a mészárlásra. A pályák végén általában egy Boss vár ránk, jellemzően olyan kapuban, amely körönként gyógyítja. Mivel ezek a pálya végi ellenségek egy körben levernek egy karaktert, igyekezz egyszerre végezni vele. Általában nem hagyják el őrhelyüket, így óvatosan körbe szoktam venni és csak a bekerítés után esünk neki, minden oldalról. A pályákat úgy fejezheted be, hogy a villogó sárga mezőre lépsz a főhőssel.

 Image   Image

 

Nintendo DS-ről lévén szó természetesen online harcra is lehetőség nyílik, sőt, ha a csapatod megfelel bizonyos feltételeknek, a fősztorin kívül egy melléktörténetet is végigjátszhatsz.  Kétféle nehézségi szint közül választhatsz az elején - aki most ismerkedik ezzel a játéktípussal, kezdje a könnyebbel.

A kezelés egyszerű, minden ott van, ahol kell, ráadásul nagyon gyors (pl. a Panzer Tacticshoz képest).

A játék japánul augusztus eleje óta érhető el, az angol változat néhány napja jelent meg.

Összegzés

A Fire emblem azon ritka játékok egyike, amelyikért tényleg érdemes pénzt adni. A körökre osztott stratégia szerelmeseinek legalábbis.

 

Image   Image

 
Megvitat (5 hozzászólás)
Vá: Fire emblem (TESZT)
Dec 15 2008 23:42:50
A tippeket szívesen, a kérdésedre pedig annyit tudok felelni, hogy majd meglátod, ha egyszer véletlenül szóba kerül az Oblivion vagy a Civilization 4.

Még néhány apróság: az egyik legjobb íjászt úgy szedtem fel (talán a 9. pályán), hogy mindjárt az elején kénytelen voltam Linával Marth-t odateleportálni az északkeleti városba (egy ellenséges tolvaj már a második körben odaér és fura pukkanással jelzi a program, hogy valami nagyon rosszat tett - és tényleg, kinyírta Jeorge A osztályú íjászt, akinek igen jól áll a kezében a 12. pálya végén ajándékba kapott Parthia íj). Az íjat vmi szőke csaj adja oda, a fene bírja követni ezt a sok nőt... Marth egyedül viszonylag nehezen bírta volna távol a seregemtől, ezért utánarepült Shiida is (gyógyításnak van egy erőd a pálya közepén). És persze ezen a pályán is megvártam, amíg az összes, körönként megjelenő ellenfél elfogy. Ha jól alapozol (minden karaktert azonos mértékben harcoltatsz, és szinte mindig ugyanazt a csapatot használod), a 10. pálya felett szinte minden harc egykörös lesz.

Visszatérve a tányérszemű csajokra: Jake, a röpködő lények ellen gyilkos erejű katapultot kezelő lilahajú kölyök is odavan értük, és csak akkor áll az oldalunkra, ha egy "szép lány" szólítja meg. Mondjuk Shiida vagy Minerva.

Idővel megjelennek azok a kütyük is, melyekkel felsőbb osztályba léphetsz (master seal; pegazus knightból például dracoknight-tá változtat, sokkal jobb értékekkel), illetve elfogyasztva javítják bizonyos tulajdonságaid. ezeket ésszel használd, az erőt felesleges odaadni egy gyógyító mágusnak, a a Mag érték pedig használhatatlan egy lovag számára. A bullion sok pénzért eladható a boltokban.

Hirtelen ennyi, most már igazán adhatnátok ti is tippeket.
#3464
Vá: Fire emblem (TESZT)
Dec 14 2008 16:51:57
Nagyon köszönöm! Ezeket a tippeket még emésztenem kell, rengeteg dolgot felsoroltál. Emteefu, milyen az, amikor még időd is van egy játékra és nem csak futó tippeket tudsz adni?
#3461
Vá: Fire emblem (TESZT)
Dec 14 2008 16:35:16
hetyu: Szerintem érdemes ráfordítani pár órát, ha amúgy bejön neked ez a stílus.

titomi: Nem nagyon volt időm játszani, ezért túl sok tippel nem szolgálhatok.

- mindig figyeld meg az ellenfelek nevét. ha csak a "nemzetiségüket" írja ki a játék, akkor mészárold le nyugodtan. minden átcsábítható karakternek saját neve van (meg a pálya kijáratát őrző BOSSoknak is). Ha látsz egy ellenfelet rendes névvel, támadás előtt beszélj vele (tartsd Marth-t a frontvonalon). ha egy megtámadott ellenfél haldoklás közben sajnálkozni kezd ("ilyen ez a háború, na", akkor reload és legközelebb ütés helyett TALK. A legtöbbször Marth tudja rádumálni az ellenfeleket az átállásra, de van, hogy csak Lena vagy Shiida képes átterelni őket. (Utóbbi pl. Rogerre van kedvező hatással - atyavilág, milyen nyálas egy figura! -, Marth-szal szóba sem áll. )

- amikor kiválasztasz egy saját karaktert, azok az ellenfelek (és barátok), akikkel érdemes beszélni, kizöldülnek (vagy sárgulnak, nem emléx). Két saját karaktered általában csak csevegni szokott, de ha egy ellenfél szóba áll veled, akkor szinte mindig átáll hozzád.

- 5-6 pálya elteltével már 2 tucat embered lesz, a pályákon viszont egyszerre csak max 14-et vethetsz be (legalábbis ameddig eljutottam). hagyd a fenébe az új, level 1-es karaktereket, koncentrálj a kedvenc tucatodra és őket tápold.

- egyelőre nem használtam a karakterek reclass-olását (mindenki azt a foglalkozást űzi, amit korábban), mert így is olyan lassan fejlődnek...

- minden házba menj be (Visit) és vedd komolyan a tanácsokat, amiket adnak a lakók.

- találsz majd egy fire orb nevű kütyüt, amit egyik karaktered sem tud használni. ne dobd el, ne add el. A hatos pályán egy városban csatlakozik hozzád egy nagyon gyenge, fegyvertelen öreg (Bantu), hogy megtalálja a lányát. Tartsd életben (folyton vedd körbe minden oldalról barátokkal), mert ő majd használni tudja a fire orbot, amely sárkánnyá alakítja és elég jókat tud csapkodni az ellenre.

- csak egy támadó varázslót használok. azt a fiatal tökit, akinél az Excalibur volt, kivontam a forgalomból, átadtam a varázskönyvét (excalibur tome) Wendell-nek, aki egy idősebb pap (szintén megdumálás hatására állt át hozzám), mert az ő kezében sokkal nagyobbat szól ez a varázslat. amúgy is nehéz túl sok varázslót életben tartani: az rendben van, hogy nagyokat csapnak, de alig van védelmük és könnyen ledarálják őket. úgyhogy inkább csupa harcos karakterrel, wendell-lel és két gyógymágussal (wrys, lena) harcolok.

- oszd be Lena Warp pálcáját! nagyon hasznos, amikor pl. a kastélyokban körönként megjelenik egy-egy ellenséges lovag, ridersbane-nel (ami egyetlen ütéssel kinyír egy lovas karaktert). ilyenkor a warp pálcával teleportáld oda mondjuk wryss-t, aki egyetlen lövéssel elintézi, mielőtt garázdálkodni kezd.

- több pályán lesznek ilyen kastélyok, amelyekből x időnként előjön egy ellenfél. vedd körbe őket (miután kipucoltad a pályát) és a megjelenő ellenségeket gyorsan gyilkold le. nagyon jól lehet vele karaktert tápolni. (és olcsóbb, mint az aréna)

- ha egy ellenfélnél zölddel jelenik meg egy fegyver, akkor azt a fegyvert az ellen legyőzése után megkapod.

- a házakban elmondják, de a biztonság kedvéért én is: az armorslayer páncélosok (pl. paladin) ellen tökéletes, a már említett ridersbane a lovasok ellen. egy karakterednél csak egy ilyen szuperfegyver legyen. és mindenkinél legyen "normális" fegyver is, hogy ne kelljen elpazarolni a gyenge ellenfelekre a szupercsapásokat (a fegyverek idővel lemerülnek és eltűnnek).

- nem kell sietni: eltekintve a kastélyokban időnként előkerülő ellenfelektől a pályákon ráérsz két húzósabb csetepaté között pihenni, gyógyítani. és csak utána mentsd el az állást a pályákon található zöld köröknél.

- ha nagyon türelmes vagy, életben tudsz tartani mindenkit. én 2-3 pályánként hagyom, hogy egy-egy emberemet lenyomják (úgyis sokan vagyunk), de a kedvenceimet nem engedem.

- a pályák előtt megnézheted, milyen ellenfelek lesznek, így elvileg kiválaszthatod ellenük a leghatásosabb fegyvereseket. persze a programozók gondoskodtak róla, hogy minden pályán legyen mindenféle ellenfél, ergo elég, ha arra figyelsz, hogy minél többféle, változatos haderőd legyen. (legyen egy lovag (Droug) egy fejszés, 2-3 cavalry vagy más lovas, egy íjász, két gyógyító, egy mágus támadó varázslatokkal, plusz a kedvenceid, mint Sheeda vagy Cain). Apropó, Cain és Abel AZ a Káin és Ábel... legalábbis a készítők bevallása szerint a Bibliából jött az ihlet.

- a tolvajok szinte semmire sem jók. az ötös pálya környékén csak tolvaj nyithatja ki a ládákat, de később Marth kap egy szalagot, ami feljogosítja a ládanyitogatásra, úgyhogy mellőzheted őket. Mellesleg harcra teljesen alkalmatlanok. az említett pályán egy kivételével minden ládát előbb érnek el az ellenséges tolvajok és északkeleten próbálnak távozni. küldj arra két lovast (vagy warpold oda őket a gyógycsajszival). miután leölted őket, a ládákból kilopott cuccok a tieid lesznek.

- a pályák befejezése előtt minden karaktert gyógyíts fel a varázspálcákkal, hadd nőjön a varázslók tapasztalata

- a pályavégi bossokat próbáld mindig egy körben elintézni, mert ha egyszer visszacsapnak, kő kövön nem marad. vedd szépen körbe, ess neki a legerősebb karaktereiddel, két lépésről a mágussal és az íjászokkal (de csak ha nem tud visszaütni 2 lépésre) és imádkozz, hogy sikerüljön. ha mégsem, nyomj védővarázst a közelben álló karakterekre és mindenkit gyógyíts fel a lehető legjobban.

- a boltokban egyre jobb cuccokat árulnak, de folyton kevés lesz a pénzed, ezért jól oszd be. ne vegyél például 5 készletnyi vasíjat, mert az íjászod úgyis felfejlődik és acél vagy ezüstíjat fog használni.

- minden pálya előtt ellátogathatsz az armoryba, ahol pályánként egy fegyvert tovább tuningolhatsz. általában sima, mezei fegyvereket kovácsolok jobbá, mivel az armorslayer meg a többi önmagában is elég erős. egy-egy fegyverre 4-5 ezer aranyat szánok, átalában a MT értéket nyomom fel. (Persze olyan fegyvert tuningolj, amelyből még nem használtál el egyet sem. Magyarul Forge előtt Merge kell ).

- mindig csald el az ellenfelek egy részét és apránként daráld le őket. várd be a lassabb karaktereket (varázsló, íjász), sőt, az a legjobb, ha ők mindig a tömeg közepén vándorolnak.

- azoktól a harcosoktól, akik a következő pályán nem szerepelnek vegyél el minden fegyvert és pakold a konvojba, hogy mindenki hozzáférjen. vagy add el őket.


Hirtelen ennyi jutott az eszembe. A neveket lehet, hogy rosszul írtam (nekem Marth már csak Maruszu marad és kész...)

Ha nektek is van tippetek, csak rajta.

Azon a pályán, amelyiken Bantu életét kellett megóvnom, elszalaszottam egy nagyszerű alkalmat (és persze nemcsak ott). Egy sárkánylovas csajszinál volt valami überbrutál balta, csak mire nagy óvatosan bekerítettem, megunta az egészet és elhúzott a pályáról. A baltáról lemaradtam... és még ki tudja, mi mindenről - legalább érdemes lesz újrajátszani.
Jó ez a játék, na.
#3460
Vá: Fire emblem (TESZT)
Dec 13 2008 16:46:20
Mindig meghalnak a karaktereim pedig csak az elején járok. Ez a játék teényleg nehéz!

Adjatok tippeket, onegai! Mit rontok el???
#3456
Fire emblem (TESZT)
Dec 10 2008 22:12:47
Ebben a témában a következő cikket vitatjuk meg: Fire emblem (TESZT)

Eddig úgy gondoltam, hogy kihagyom ezt a gamet,a youtube-os videók nem hatottak meg és mivel semmit nem tudtam róla könnyedén félre is söpörtem.

Hála ennek az ismertetőnek kap egy esélyt, remélem tényleg annyira addiktív mint amennyire írva vagyon^^

ps: more nds game test onegai shimasu!
#3452

Ha szeretnél hozzászólni, akkor jelentkezz be vagy regisztrálj.
Szólj hozzá! (eddig 5 bejegyzés)