Kezdőlap Rovatok Nintendo Tadasí kakitori kandzsi kun (TESZT)

Tadasí kakitori kandzsi kun - tanulás Kagejama-módszerrel  

Az érintőképernyő miatt a Nintendo DS kiválóan alkalmas nyelvtanulásra, különösen, ha az a nyelv a japán.
A program az általános iskolások számára készült, az első hat osztály tananyagát dolgozza fel a japánban egyre népszerűbb Kagejama-módszerrel. Ennek lényege a rendszeres, napi gyakorlás és a gyakori ellenőrző tesztek.

Image

 

A program használatakor a DS-t el kell fordítani, a felső képernyő kerül a bal oldalra, az alsó meg jobbra, így a szoftver megjelenése egészen olyan, mintha egy könyvet látnál. Mielőtt belemennék a program részletesebb ismertetésébe, először is tisztázzuk, kinek lehet hasznos a kandzsi kun: a japán iskolák első osztályában a gyerekek nagyjából azokat a kandzsikat (kínai eredetű írásjelek) tanulják meg, melyeket a 4-es szintű (alapfokú) nyelvvizsgán is kérnek. A másodikas tananyag képezi a hármas szintű vizsga anyagát, az első hat osztályban megtanult jelek pedig nagyjából megegyeznek azokkal, amiket a kettes szintű vizsgához kell megtanulni (összesen kb. ezret). Ebből következik, hogy a teljesen kezdőtől a kettes szintre gyúró tanulókig mindenki bőven gyakorolhat vele. A program megtanítja az egyszerűbb kana írásjeleket is (azaz a hiraganákat és a katakanákat) - a japán nyelv elsajátítását mindig ezekkel kezdjük.

A szokásos bejelentkezés után (egyszerre hárman használhatjátok a programot, a program külön megjegyzi, ki mit tanult már meg) több lehetőség közül választhatsz.

Kakitori - az ezer kandzsi közül bármelyik írását gyakorolhatod, tetszőleges sorrendben. Amelyiket már gyakoroltad, az zöldre vált. Alul a kék "tokuten (w)o hjódzsi" menüpontra kattintva megnézheted, hogy a már lerajzolt kandzsikra hány pontot kaptál (a program mindig az adott jelnél elért legmagasabb pontszámot jegyzi meg). Ha újra odakattintasz (illetve odapöttyintesz a ceruzával), ismét a kandzsikat mutatja. Első felbuzdulásomban elhatároztam, hogy addig nem megyek tovább egy-egy jelnél, amíg nem tudom 100%-osra lerajzolni. Ez azonban több okból sem lehetséges: először is nagyon sok időbe telik, másrészt nem teljesen egyértelmű, hogy a programnak mi nem tetszik. A kézikönyvben még olyan fotók látszanak, ahol a kifogásolt részeket a program pirossal bekarikázza és mindegyik hibádhoz részletes magyarázatot ad. A szoftverek esetében általában a kézikönyv a régebbi, és gyakran előfordul, hogy maga a program már újabb. Itt lehet, hogy fordítva történt: a kézikönyv már egy új változatot mutatott be, de maga a kártya még egy régebbi szériához tartozik. Sokkal valószínűbb viszont, hogy a program írói végül elégedetlenek voltak az eredménnyel - lehet, hogy a szoftver túl sokat hibázott az értékelésnél.

A lényeg, hogy a leírás szerint a gép több szempontot is figyelembe vesz az általad rajzolt kandzsik értékelésénél.

A legfontosabb a helyes vonássorrend. Ha csak egy kicsit is eltérsz tőle, a tanár bá (róla mindjárt) szomorúan az asztalra borul és nulla pontot ad, még ha amúgy gyönyörű is a jel. Nem nagyon reklamálhatunk, hiszen a gyakorló oldalon mindegyik jelet lerajzolja a kedvedért (a bal felső kék ikonra kattintva), és ha nem vagy biztos kezű, halványan előrajzolja neked a kandzsit. Ezek után már tényleg csak gyakorlás kérdése, hogy megtanulod-e a japán írást...

Ezen túl a program figyeli, hogy a párhuzamos vonalak valóban azok-e.

További szempontok:

- helyes vonásszámmal írtad le a kandzsit? (a gyerek kandzsiját pl. hajlamosak vagyunk három helyett kettő vonással írni)
- a kandzsi közepe a négyzet közepén van?
- a kandzsi bal és jobb fele ugyanakkora helyet foglal?
- ha egy részt több vonással felosztasz, a kapott részek egyformák? (pl. a szem kandzsijánál)
- ha három vízszintes vonás van a kandzsiban, a középső rövidebb kicsit?
- az összetartó vonalak valóban összetartanak?
- A balról jobbra, felülről lefelé húzott ívelt vonást egyenletes mozdulattal rajzoltad?
- a vonás végére tettél-e pipát? (éles kanyar a vonás végén, ami jelzi, hogy amikor az ecsetet felemeled a papírról, ellenkező irányban idulsz el; pl. a hold kandzsijának utolsó vonásánál)

Ahogy említettem, a kézikönyvben olyan ábrák vannak, amin pirossal jelzi a program a hibás vonásokat. Az én verziómban csupán öt-hatféle sablonmondattal mondja meg, hogy mi a baja. 90 százalék felett meg már nem szól semmiért, csak dicsér...

Az első lépés tehát az, hogy a kakitori menüponttal begyakorlod, hogyan kell leírni az adott írásjelet. Ekkor még azt sem muszáj tudnod, hogy mit jelent - vagy legalábbis a program készítői így vélik. Ugyanis a gyakorlóból nem lehet átugrani a kandzsi jelentésének ismertetésére. Sebaj, itt megtanulod a formát, aztán a Drill (doriru, gyakorlat) menüpont alatt majd jól megtanulod a jelentéseket is.

Kétféle gyakorló módot kínál a program. Az első a kandzsi gyakorló. Itt a feladatokat csak sorrendben végezheted el, tehát addig nem léphetsz a következőre, amíg az előzőt nem oldottad meg. Miután megtanultad az adott év összes kandzsiját, egy-egy gyakorló mondatba kell beírnod őket. Ha esetleg nem sikerül, mindig segítséget kérhetsz az üres négyzetre kattintva. ilyenkor előjön az adott kandzsi részletes magyarázata. A magyarázaton belül átugorhatsz az írásgyakorlásra (ha például elfelejtetted a vonássorrendet), megnézheted az olvasatokat (egy kandzsit általában többféle módon is ki lehet olvasni) és ami talán a legjobb az egész programban: olyan szavakat is felsorol, amelyekben szerepel az adott írásjel. Ezeket a szavakat a készítők úgy állították össze, hogy a már megtanult írásjelekkel kombinálták. Így egy jel tanulásával 2-10 új kifejezést is megtanulhatsz. Mivel a program végig japánul kommunikál (nem a külföldi tanulóknak szánták, hanem a hazai kisiskolásoknak), a szómagyarázatok is japánul vannak, ám olyan egyszerűek, hogy már hármas szint birtokában is gond nélkül meg lehet érteni őket - többnyire.

Így fordulhat elő, hogy mire megtanulod az elsős kandzsikat (80 darab), szükségképp rádragad többszáz egyszerű kifejezés, melyekben a tanult jelek is szerepelnek.

A kandzsi gyakorló évfolyamonként mindössze 20-40 példamondatból áll. Ezekben a mondatokban szinte az összes jel megjelenik, ám ennél sokkal alaposabb gyakorlásra ad lehetőséget a másik mód (dzsukugo doriru). A dzsukugo olyan szót jelent, amelyben több kandzsi szerepel. Ilyenkor általában más az olvasata, mint önállóan, a japánul tanulóknak általában ez szokta a legnagyobb nehézséget okozni. A dzsukugós feladatokat is csak sorrendben lehet megoldani (hiszen egymásra épülnek; a harmadik jelnél az első kettőt is felhasználja a példákhoz, a harmincadiknál pedig az előző 29-et).
Kiválasztod a gyakorolni kívánt kandzsit, a gép pedig mutat vele néhány példamondatot. Először a kandzsikat kell felismerned és fonetikusan (hiraganával) leírnod, aztán fordítva: a hiraganával leírt részeket kell kandzsikkal megadnod. Ha hibá(ka)t vétettél, megismételheted a tesztet, ilyenkor már csak a hibás válaszokra kérdez rá ismét.
Ha kivégeztél egy évfolyamot, érdemes még egyszer végigvenni az összes jelet (saját tapasztalat, hogy az új szavak felét-harmadát csak átmenetileg jegyeztem meg, és pár hónappal később az ismétléskor bizony újra gyúrnom kellett rájuk).

A kakitori és a drill mellett van egy harmadik menüpont is, a csikara damesi. Itt teljes teszteket írhatsz (osztályokra lebontva), illetve különféle apró játékokat játszhatsz. Ezek a játékok csak azután válnak elérhetővé, hogy egy-egy évfolyamon minden jelet végiggyakorolsz. (Az eredmény nem számít, csak az, hogy mindet gyakoroltad már.) Ezek a játékok egész jól motiválják az embert...

Korábban említettem a tanár bát, aki minden programindításkor beköszön és mond valami kedveset. És számontartja, hogy mikor használtam a programot (a beépített naptár segítségével). Ez rohadt zavaró, mert nehogy már egy harminc pixel magas virtuális pedagógus alázzon olyan mondatokkal, hogy "tyű, de réges-rég nem láttalak, pedig milyen fontos is a gyakorlás"... Igaz, a végén mindig mond valami japánosan pozitívat. Például, hogy hajrá (gambarimasó). Jellemző apróság (az egész Nintendo-környezet ilyen), hogy a tanár vasárnap nem öltönyben jelenik meg, sőt, ha sikerül hajnal négykor nekiállnod egy pihentető kandzsi-tesztnek, akkor előfordul, hogy papucsban és jukatában szalad elő a memóriakártyáról üdvözölni. Mindenesetre határozottan kifejlődött bennem az az érzés, hogy muszáj minden nap begyűjtenem egy "megjelent" plecsnit, nehogy a tanárnak rosszul essen, hogy nem viselem a szívemen a kandzsitanulás nemes ügyét...

További apróság, de nem is hinnéd, hogy hosszú távon mennyire hasznos: minden nap egyszer indításkor bedob a gép egy már megtanult és kivesézett kandzsit, az ismétlés kedvéért. (Ha egy nap többször is előveszed a programot, akkor csak az első alkalommal zaklat vele.)

Ez az a szoftver, ami miatt a PSP helyett a Nintendo DS mellett döntöttem. Az érintőképernyőnek hála a DS átváltozik egy végtelen nagy gyakorlófüzetté, beépített tanárral, rengeteg teszttel, gyakorlási lehetőséggel, játékkal. Ha japánul tanulsz, kötelező darab.

A program önmagában alkalmas arra, hogy más segédeszköz nélkül megtanuld az első ezer kandzsit. (Egy szótár persze nem árt hozzá, a rengeteg dzsukugo kifejezés miatt.)

A program akkor is hasznos lehet, ha már ismered az első ezer kandzsit. Mutatok néhány kifejezést, amelyeket a négyes és hármas szintű (tehát kezdő) kandzsik tanulása során ezzel a programmal szedtem magamra:

 

 円盤 えんばん         lemez, korong
水玉 みずたま        pöttyös
玉石 たまいし         kavics, kerek kő
玉手箱 たまてばこ    Urasima Taro mese: kincsesláda, Pandora szelencéje, fontos titok, amit nem tudhat meg könnyen más
町人 ちょうにん        Edo-kor: kereskedők és kézművesek
百出 ひゃくしゅつ    nagy számban fordul elő

 

A képek minőségéért előre is elnézést, idővel talán belejövök. Annyi mindenesetre kiderült, hogy a fényképező nagyon nem szereti a képernyő háttérvilágítását. A lényeg talán látszani fog...

 

Image

 A cikk elején látható feladat, jobbra az én rajzom...

 

Image

 ...amit a gép 90 pontosra értékelt. :)

 

Image

Rakd a helyére a kandzsikat! - jutalomjáték, miután elvégeztél egy évfolyamot.

 

Image

Ugyanaz a játék, még megoldás előtt. 

 

 Image

A kandzsi adatlapja. Most épp az olvasatok látszanak (azok is csak alig, hála a béna fényképezési módszeremnek). 

 

Image

 Tanci bá, aki folyton beszól.

 

Image

Megjegyzi, mit tanultál már meg. 

 

Image

 Kandzsi-összerakó játék. Feladat: a három jelből rakj össze egy negyediket. Segítségképp: a megfejtés "fut, szalad".

 

Image 

Az ezer kandzsiból már csak kábé hétszáz van hátra... 

 

Image

Melyik évfolyam anyagából szeretnél dolgozatot írni?

 

 

 
Megvitat (4 hozzászólás)
Vá: Tadasí kakitori kandzsi kun (TESZT)
May 13 2008 19:09:47
Arról nem is beszélve, milyen orbitálisan hasznos, ha folyton a zsebedben van és ahányszor csak unatkozol akárhol, előkaphatod egy gyors gyakorlásra. Mondjuk annak is megvan a hangulata, amikor a kupac aljáról előkerül valamelyik ősi gyakorlófüzetem, benne kétszázasával a kandzsik...

Egyébként iszonyatos mennyiségű nyelvtanuló meg mindenféle tanlóprogram van hozzá. Most nézegettem a hétvégén a Rekiken nevű DS-szoftvert, ami egy történelem-gyakorló program. (Persze, hogy csak japánul... ) Van benne japán és világtörténelem is, rengeteg gyakorlóval, térképpel, évszámmal. Egy-egy történelmi kérdést alaposan körbejár, és nagyon genya - például állít négy dolgot a napóleoni háborúkról, neked meg ki kell választani az egyetlen hamisat. Szerencsére nagyon nehéz a nyelvezete (nem nagyon furiganáznak, csak a történelmi neveknél), ezért nem tudok rákattanni - egyelőre.
#2980
Vá: Tadasí kakitori kandzsi kun (TESZT)
May 11 2008 18:49:52
Jaj, ezt próbáltam nemrégiben, majd vissza akarok térni rá ha lesz időm, bár első próbálkozásra fogalmam sem volt melyik menü mit jelent, meg a magyarázatok, mert hiába tudtam elolvasni ami oda van írva, érteni már nem értettem x\'D
Pedig lehet h ezzel könnyebben menne a tanulás, mintha ezerszer leírnám tízmillió papírra a kanjikat, ezzel sodorva veszélybe az erdőállományokat.
#2978
Vá: Tadasí kakitori kandzsi kun (TESZT)
May 09 2008 12:15:01
Szia,

próbálkozz az Amazonon vagy más csomagküldővel. Itt a fórumon is találsz Japánban élő magyarokat, őket talán rá tudod venni, hogy ugorjanak be az első Yodobashi Kamera áruházba...

Igen, fogunk még írni - elképzelhető, hogy esetleg hamarosan .
#2977
Tadasí kakitori kandzsi kun (TESZT)
May 08 2008 22:01:15
Ebben a témában a következő cikket vitatjuk meg: Tadasí kakitori kandzsi kun (TESZT)

A cikket olvasva most már biztosan eldöntöttem, hogy DS-t veszek PSP helyett. Hol lehetne ezt a programot beszerezni? Más hasonló játékokról is írtok még a jövőben?
#2974

Ha szeretnél hozzászólni, akkor jelentkezz be vagy regisztrálj.
Szólj hozzá! (eddig 4 bejegyzés)